نشست هم اندیشی اساتید معلول برگزار می‌شود

روند تولید در استان و کشور نباید معطل تصمیمات مدیران دولتی شود.

موافقت وزیر کشور با تاسیس یک دهیاری در استان قم

گزارش تصویری /جلسه شورای اداری شهرستان جعفرآباد به ریاست استاندار قم

مراسم بزرگداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» استان قم برگزار شد

خدمت به مردم جلب رضای خداوند متعال را به همراه دارد

لزوم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در استان قم

پیام خداحافظی استاندار قم

نمایشگاه بین المللی قم ویترین تولید و اقتصاد استان است

نشست مجازی کرامت گویی از حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار می شود

آذین‌بندی شهر قم و بیت النور به مناسب سالروز ورود پربرکت کریمه اهل‌بیت(س)

لزوم مشارکت و همراهی دستگاههای اجرایی در برگزاری شایسته ویژه برنامه های روز قم

کد خبر: 9035 ||خبر استان قم | زمان انتشار: 11:03:24 - سه شنبه 2 آذر 1400 | بدون نظر | |

اهمیت جذابیت ظاهری، محتوایی و تنوع موضوعی در نشست چگونگی ترغیب کودکان و نوجوانان

اهمیت جذابیت ظاهری، محتوایی و تنوع موضوعی در انتخاب کتاب برای کودکان عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در نشست چگونگی ترغیب کودکان و نوجوان به مطالعه گفت: جذابیت ظاهری، محتوایی و تنوع موضوعی را در انتخاب کتاب برای کودکان اهمیت دارد.



به گزارش خبر استان قم ، همزمان با آخرین روز هفته کتاب که با عنوان «کتاب کودک و نوجوان، آینده نسل مجازی» نام‌گذاری شده است، به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، نشست مجازی چگونگی ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه با حضور سمیه سادات آخشیک، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه خوارزمی برگزار شد.


در ابتدای این نشست سمیه سادات آخشیک در مورد سودمندی کتاب خواندن برای کودکان گفت: همه ما از سودمندی کتابخوانی برای کودکان و تاثیر آن بر شخصیت کودکان و نوجوانان آگاه هستیم. پژوهش‌های زیادی نشان می‌دهد که جنین شش ماهه نیز می‌تواند از کتاب خواندن، لالایی و حرف‌های پدر و مادر تاثیر بگیرد.

همچنین پژوهش‌ها به وضوح ثابت می‌کنند که خواندن کتاب‌های غیردرسی می‌توانند به فعال‌شدن ذهن کمک کنند و تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین دانش آموزانی که در زمان تحصیل، کتاب های غیردرسی مطالعه می‌کردند و سایر دانش‌آموزان وجود دارد.


این استاد دانشگاه همچنین پیرامون معیار‌های انتخاب کتاب گفت: « در ابتدا توصیه می‌کنم که پدر و مادر معیار‌ها و ارزش‌هایی را که برایشان اهمیت دارد و دوست دارند فرزندشان نیز با این معیار‌ها رشد پیدا کند را بنویسند و بر اساس این ارزش‌ها، سراغ انتخاب کتاب بروند.

برای مثال اگر توجه به محیط زیست از ارزش‌های ماست، می توانیم کتاب‌هایی با این موضوع برای فرزندانمان بخوانیم تا این ارزش‌ها در وجود آنها نهادینه شوند.


آخشیک اضافه کرد: پدر و مادر‌ها برای انتخاب کتاب، استفاده از فهرست‌های موضوعی معتبر و متخصصان حوزه کودک مثل کتابداران کودک و کتابفروشان متخصص در این حوزه کمک بگیرند و کتاب‌ها را از ناشران و کتابفروشی‌های معتبر خریداری کنند. همچنین باید به جذابیت ظاهری، محتوایی و تنوع موضوعی را در انتخاب کتاب دقت کنیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، پیرامون راه‌های ترغیب کودکان به کتاب خواندن گفت: اولین نکته بستر‌سازی برای مطالعه است به این معنا که سعی کنیم گوشه دنجی برای کتاب خواندن در خانه درست کنیم که همیشه چند کتاب برای خواندن در آنجا باشد‌. این در تحریک کنجکاوی کودک موثر خواهد بود. نکته دوم این است که خود پدر و مادر هم باید اهل مطالعه باشند؛ چرا که کودکان رفتار پدر و مادر را تقلید می‌کنند و این بهترین راه برای ترغیب کودکان به مطالعه است. سومین راه تهیه کتاب به صورت مداوم برای کودکان است که می‌تواند با عضویت در کتابخانه، سر زدن و پرسه زنی در کتابفروشی‌ها و عضو شدن در نشریات کودک انجام گیرد. چهارمین نکته نیز درست کردن کتاب یا کتابسازی با استفاده از قوه تخیل کودکان است. نکته آخر نیز حضور کتاب‌ها در همه جای خانه و در اختیار کودکان است.


بخش دیگر صحبت‌های آخشیک به چگونگی خواندن کتاب برای کودکان اختصاص داشت که عضو گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی در این رابطه گفت: هنگام کتاب خواندن نباید توقع داشته باشیم که کودک ساکت بنشیند و به خواندن ما گوش دهد؛ بلکه به کودک اجازه دهیم به هر صورتی که دوست دارد با کتاب ارتباط برقرار کند؛ یعنی کتاب را لمس کند، از هر جایی که او دوست دارد کتاب را بخوانیم، با لحن‌های مختلف کتاب را بخوانیم و از تخیل کودک هنگام خواندن کتاب استفاده کنیم.


در پایان این نشست، کتابداران و اعضای حاضر در نشست، پرسش‌های خود را پیرامون بحث بیان کردند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است

ارسال نظر


آخرین اخبار
Translate »