• تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 شهریور 1402 - 14:41
  • کد خبر : 385
  • چاپ خبر
کتاب حجره شماره 2، خبر استان قم، خبر قم

حجره شماره ۲، خاطراتی از یک رزمنده دفاع مقدس

کتاب حجره شماره ۲، مجموعه‌ای است از خاطرات حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم اقبالیان که می‌توان از آن به‌عنوان تاریخ شفاهی از انقلاب و دفاع مقدس نام برد. به گزارش خبر استان قم، در تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس قم افرادی هستند که با وجود نقش بسزا و تاثیرگذارشان در رویدادهای این برهه‌های تاریخی، نامشان همچنان مغفول

کتاب حجره شماره ۲، مجموعه‌ای است از خاطرات حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم اقبالیان که می‌توان از آن به‌عنوان تاریخ شفاهی از انقلاب و دفاع مقدس نام برد.

به گزارش خبر استان قم، در تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس قم افرادی هستند که با وجود نقش بسزا و تاثیرگذارشان در رویدادهای این برهه‌های تاریخی، نامشان همچنان مغفول مانده است.

افرادی که در طی بیش از چندین سال که از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد، نه خودشان به ثبت خاطرات خود پرداخته‌اند نه کسی سراغ آنها رفته‌اند.

درحالی‌که گنجینه‌های مهمی از تاریخ شفاهی در یاد و خاطر این شاهدان زنده وجود دارد که همچنان خاک می‌خورد و آرام‌آرام غبار فراموشی بر آن‌ها می‌نشیند و اگر کسی سراغ این گنجینه‌ها نرود، بخش مهمی از تاریخ انقلاب و دفاع مقدس مغفول می‌ماند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم اقبالیان یکی از شاهدان عینی است که در بسیاری از مقاطع حساس تاریخ انقلاب و دفاع مقدس حضور داشته و نقش‌آفرینی کرده است.

حجره شماره ۲ صرفاً خاطرات شخصی یک مبارز انقلابی نیست، بلکه خلاصه‌ای است از تاریخ انقلاب و دفاع مقدس قم، زیرا راوی این کتاب در بیشتر اتفاقات مهم انقلابی قم نقش موثر داشته و بعضی از روایت‌های او مکمل روایت‌های ناقصی است که پیش‌ازاین کتاب، دیگران نقل کرده‌اند.

با کنار هم قراردادن این برش‌های تاریخی، مخاطبان به روایتی کامل دست می‌یابند.

او همچنین با شخصیت‌های مهم تاریخ انقلاب نیز ارتباط داشته و خاطرات بکر فراوانی از آن‌ها دارد که در هیچ جای دیگر از تاریخ نقل نشده است و برای اولین‌بار در کتاب حجره شماره ۲ آمده است.

کتاب مذکور حاصل بیش از ۶۰ ساعت مصاحبه با راوی کتاب، حدود ۱۰ ساعت مصاحبه با هم‌رزمان ایشان و مطالعه بیش از ۳۰ جلد کتاب در حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس و بررسی‌های میدانی و بهره‌گیری از صاحب‌نظران عرصه تاریخ شفاهی است.

حجره شماره ۲ چهارفصل و ۳۴۲ صفحه دارد که انتشارات سوره مهر آن را منتشر کرده است.

جست‌وجوها، بعد از بهار، روزهای معرکه و روایت‌های جامانده عناوین فصل‌های این کتاب است.

حجره شماره ۲ دارای سه مقدمه است که مقدمه نخست آن متعلق به دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان قم است و ۲ مقدمه دیگر راوی و نویسنده کتاب به عهده داشته‌اند.

لینک کوتاه

برچسب ها

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.